Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024

Ej läst innehåll

Visar ämnen.

Detta flöde auto-uppdateras     

  1. Igår
  2. Bilden visar hur stopp reglaget är arrangerat på AD41B. Antar att KA(M)D42/43 har liknande stopp arm. Om du har hört oro för att inte kunna stoppa Volvo:s äldre diesel 6:or så är det specifikt EDC KA(M)D44P(-A) som kan gå i självlås och saknar nödstopp på motorn. 44-B, 44-C och 300 har nödstopp.
  3. Tycker mig känna igen former från Nykarlebyvarvet Svenfelt / Nykra. De hade en liten HT-modell som liknar på din båt. Överdelarna brukar kunna utvecklas med åren men skrovet ser bekant ut. Lyckades inte hitta några bilder på nätet. Men det brukar vara så med grejer som tillverkades före internet uppfanns.
  4. Kul att du återkom. Felsöking är som du väl illustrerat inte alltid så enkelt. Mvh Guestsson
  5. Garmin support. Du är inte brydd att ringa? Ha alla id-uppgifter till hands, så löser de problemet.
  6. Nej, det är troligtvis diesel. Du får tappa av och kolla om du inte bara kan se på färgen. Vitsen med filtret är att vattnet har högre densitet och lägger sig i botten. Då kan du tömma bottensatsen med den skruven men som du själv skriver så fungerar det sådär. Sen tvistar vissa om att dagens diesel blandar sig bättre med vatten och då gör den "vattenavskiljande" delen av filtret ännu mindre nytta.
  7. Jag har precis likadant båt och jag har ingen aning vad jag har köpt. Har du fått mer info om båten? Jag letar efter det nästan 2år... hjälp!!!
  8. Vad heter dessa motorer, VP D4 och VP D6, på "Deutz-språk"?
  9. Lite vattenkyld är den ändå. Men bara riggröret från avgasporten under cylindern och nedåt. När motorn är igång i vattnet trycks vatten in av propellern i "näsan" under kavitationsplattan. Vattnet leds genom ett rör inne i riggen upp till avgaskröken som syns under cylindern. Vattnet blandas med avgaserna som kyls ner. Trots att motorn är luftkyld är det klokt att ha den i en vattentunna när den provkörs på landbacken. Kör man länge utan vatten blir riggen så varm att färgen på den mörknar. och tätningarna mellan axeln och växelhuset bränns med följden att det börjar läcka in vatten i växelhuset.
  10. Tja, hittade fakturan och de tog 2200 + moms för att fixa det. Tror det enda de bytte var behållaren till oljan som var av plast, nya originaldelen var av metall.
  11. Garaget lite för litet... https://photos.google.com/share/AF1QipO4C6DDqM0kknVOnREDbDkND85CLikfvG129W8onEv9lhtoHh_v2Q5Q4t7ZhMpRhA/photo/AF1QipPQImaWs2shmV7mRfsJx19sDRVbeozfSqwcCYDh?key=V2xLdi1uRVZDd2NoZk5OQWdOaDdZM2N1WjExdUpB Snygg från sidan! https://photos.google.com/share/AF1QipO4C6DDqM0kknVOnREDbDkND85CLikfvG129W8onEv9lhtoHh_v2Q5Q4t7ZhMpRhA/photo/AF1QipPcI4ayp6eqq92LgVDssgqd-Xi6WqNl9axe6KiD?key=V2xLdi1uRVZDd2NoZk5OQWdOaDdZM2N1WjExdUpB Ops, där stod något bakom... https://photos.google.com/share/AF1QipO4C6DDqM0kknVOnREDbDkND85CLikfvG129W8onEv9lhtoHh_v2Q5Q4t7ZhMpRhA/photo/AF1QipN0iLzxR0Am95GX8kdLRKDlFBW473YdLE-qZZ8L?key=V2xLdi1uRVZDd2NoZk5OQWdOaDdZM2N1WjExdUpB Åsså dessa jävla parkeringsrutor... https://photos.google.com/share/AF1QipO4C6DDqM0kknVOnREDbDkND85CLikfvG129W8onEv9lhtoHh_v2Q5Q4t7ZhMpRhA/photo/AF1QipP15bGgeIwe_bN4XDOEOxOQlpWC-fa4_9lySONc?key=V2xLdi1uRVZDd2NoZk5OQWdOaDdZM2N1WjExdUpB
  12. En uppföljning på det här ämnet: Jag gjorde ett hål i skrovet som efter bytet av styrkabel sattes igen med en rostfri plåt på insidan och en bit glasfiber som sedan tätades med marintätning. Inte jättesnyggt men så fick det bli. Att lyfta av motorn hade tagit mer tid.
  13. Jag har en styrpulpetbåt 480 lång som är en senare kopia av en Ockelbo B16. Den har ett annat namn som jag inte kan hitta. Så om någon kommer ihåg vad den nya Ockelbo heter blir jag nöjd. Jag har förstått att den tillverkats på västkusten runt Göteborg. Den har mittpulpet.
  14. Det går bra att toppa upp via oljestickans hål. Det går lättare om man lossar luftskruven i locket. Det är skruven som ser annorlunda ut än de andra.
  15. Hallå, Har en yanmar YSM8 från 1980 som dör direkt efter uppstart. Den fungerade klockrent förra året. Jag kan hålla den igång genom att slå av och på gasen men den vill inte hålla igång. Inför säsongen så bytte jag finfilter och CAV-filter, jag får luftfritt bränsle fram till finfiltret så tror inte den drar luft från tank/förfilter. Har inte sett någon direkt luft komma i något steg vid luftningen heller. Jag får ett litet läckage vid tryckventilen efter injektionspumpen, är den O-ringen något som går att byta själv utan att alla delar trillar ur och jag får in smuts? Läckaget är litet jämfört med mängden som kommer när jag drar runt motorn för hand med tryckventilen öppen. Rimligtvis borde det vara en slitagedel eftersom det är ett steg i luftningen. Samtidigt känns det inte som att detta är enda felet eftersom den dör så tvärt direkt efter start och sedan går att starta igen direkt efter. Någon som varit med om liknande? Osugen på att lämna in pump och insprutare på kalibrering och förstår inte vad som kan ha hänt under vintern som gjort det så...
  16. Tänkte kommentera Pro Scraper skrapan eftersom den är superb. Har själv köpt en, men bladen är ju så inni vassen dyra, mellan 450 - 499kr för ynka 2st blad. Men så hittade jag en 10 pack med ersättningsblad hos Fruugo för bara 269 kr, men just nu rea för bara 179 kr. Lite skillnad 8,90 kr stycket istället för 250 kr. Måtten är exakt samma som orginalet 50x12x1,5 mm. Bladet är även tillverkat av volframkarbid, precis som orginalet. Har inte provat ännu, men de borde inte vara sämre.
  17. Haha japp i men kanske över också vem vet😃
  18. Hej, jag har tidigare frågat kring mitt byte av förbrukningsbankens AGM mot LiFePo4 batterier. Som säkert många andra av er så har jag läst mycket amerikanskt innehåll och där kommer det fram deras regler (ABYC-Standard) och bl.a. behovet att avsäkra allt med Class-T säkringar för att skydda sig mot kabelbrand och annat. Jag vet att de flesta förenklar sina installations-skisser, men använder vi i Europa motsvarande säkringar (class T) som i USA? I min båt finns det orginal inga säkringar direkt vid batterierna, nog sedan mot de olika förbrukarna. Skall jag alltså sätta Class-T säkringar på de 2 st 70 mm kablarna från mina nya LiFEPo4 batterier till strömavbrytarna? Hur stora skall säkringarna vara? Elmontören (profs) hade inte installerat några nya säkringar när han installerade DC-DC laddaren, men än så länge har jag gamla dåliga AGM batterier i väntan på de nya LiFePo. AGM batterierna kan ju också ge ganska mycket ström, 2 x 1450 CCA... https://marinehowto.com/easy-lifepo4-conversion/ eller https://marinehowto.com/battery-banks-over-current-protection/ Tack igen för kommande svar och bra diskussion.
  19. Låter ju spontant som något man borde kunna göra själv. Båda plottrarna har stöd för både NMEA 0183 och NMEA 2000 så oberoende av vilket den gamla plottern använder så borde det bara vara att plugga in samma kabel i den nya. Men nu spekulerar jag bara, misstänker att jag nog själv skulle vända mig till proffsen för säkerhets skull 🙂
  20. lite otydligt från min sida, problemet jag har är att man kommer inte åt dubbelbotten utan att göra åverkan, vad är nackdelen med att borra ett större hål och sänka ner en länspump? Finns det några andra alternativ?
  21. Kika på insugsröret vilken förgasare som matar de 2 som är sotiga. Är det samma, skulle jag börja med förgasaren.
  22. lossa på spännbanden, vet av erfarenhet att det hjälper b
  23. Senaste veckan
  24. Stort Tack för alla era tips och råd. Jag älskar detta forumet, där ni alla tar er tid och ger av eran kunskap! Idag har jag sågat upp inspektionslucka och rengjort med E85 så gott jag kunnat i mitten av tanken. E85 fungerade fint tycker jag o nu ser man orginal metallen på de ställen jag lyckats nå. Dock kom det ner rejält med aluminium flis från sågningen ner i tanken. Har torkat upp så gott jag kunnat, men det finns nog risk att det hamnat lite flis bakom de interna väggarna. FRÅGA: Kan dessa aluminium flisor ta sig förbi bränslefiltrena och skada systemet? eller kan man förlita sig på att filtrena tar hand om eventuella flisor? Vad gäller att spola med vatten, så låter det helt klart som bästa lösningen, men vågar inte chansa på att hinna få det torrt tills sjösättning Torsdag nästa vecka. Så jag chansar på denna säsongen, med en rejält mycket renare tank och inspektionslucka som gör att jag kan se över tillståndet där nere. Sen i höst så kör jag en rejäl rengöring. @Rollen åh, Bra info! Jag skulle inte direkt kalla min tank V-formad, men tankens sidor är något formade efter snipans akter ja. @Mackey Yes jag har bakteriedödande tillsats medel, som jag tänker använda i den nya HVO100 dieseln som jag skall tanka upp med. Tack igen alla!
  25. Hej å hå, Nu är denna servicesats installerad. Wow, vad skitigt det var kring brännaren, små kolbitar av aska låg här och var samt beläggning. Troligen inte rengjord sen 2006, vi köpte båten 2021. Tog foto genom processen för bytet, som jag ska lägga in senare också. Själva glödtråden var av, så jag hoppas på en fungerade spis i morgon efter återmontering…. 🤗
  26. Om jag hittat rätt så ser förgasaren ut så här. https://www.amazon.se/dp/B0D2KSY8QT/?tag=prse-auto-mp-21&creative=380333&creativeASIN=B0D2KSY8QT&linkCode=asn Tips?
  27. Slutresultat. Nu har generatorn plockats isär och allt har provmätts. Inga avvikelser kunde noteras. Allt återmonterades och sedan provkörde jag i bänk med borrmaskin och jippie nu fungerar den igen. Nu är den återmonterad i båten och allt fungerar som det ska. Undrens tid, eller vad det är, är inte förbi.
  1. Ladda in mer aktivitet
×
×
  • Skapa nytt...