Betäll här
Köp gamla nummer och specialutgåvor från Båtnytt, Vi Båtägare och Segling.
Beställ här
http://www.marinan.com/bloggar/Chefred-ViBatagare
November 20, 2008
Det är dags att staten tar ansvar för alla skitiga tvåtaktare.Båtmänniskor lever för skärgården och havet och har ett inbyggt miljöintresse. För utan miljötänkande skulle det snart inte finnas någon natur att åka i och båtlivet skulle självdö.De motorbåtsmänniskor jag dagligen träffar är alla noga med att inte släppa ut skit i naturen och har för länge sedan bytt ut sina gamla tvåtaktare som släpper ut 30 procent av bränslet i vattnet. Det sistnämnda betyder att om jag kör upp en 20-literstank i en skitig tvåtaktare är det samma sak som att hälla ut sex liter bensin rakt ut i sjön. Den som fortfarande har en skitmotor borde ta en titt på varningsmärkena vid sidan om bensinpumpen nästa gång den tankar.Dödskallen bredvid ordet »Motorbensin « sitter inte där av en slump. Jag tror att de flesta som har gamla utombordare inte är båtmänniskor, utan sådana som har båt vid lantstället och använder den för fiske eller småtransporter. Personer som egentligen inte bryr sig om båtlivet. Fortsätt åka båt, för allt i världen. Men inte med gamla motorer.På flera håll i världen råder det brist på färskvatten, och Sveriges enorma tillgångar kommer att vara värda mer än olja, om bristen förvärras.Faktum är att krisen redan är verklighet på flera håll på jorden. I New South Wales i Australien köpte nyligen staten en ranch med 30 000 får och 91 000 hektar odlingsmark – bara för att genast lägga ner den. Anledningen är att Australiens största flod, Murray-Darling, förvandlats till en rännil de senaste åren. Till följd av det har staden Bourke i New South Wales tappat en fjärdedel av sin befolkning.Peking har sådan brist på vatten att till och med den statliga nyhetsbyrån Xinhua medger att staden står inför en kris år 2010, då vattenbristen blir akut. Dai Qing, en av Kinas mest kända miljöaktivister (som suttit fängslad i omgångar), hävdar att Kina använde rent grundvatten under OS, men att man nu går tillbaka till att använda vatten av lägre kvalitet som färdats 30 mil i kanaler innan det når staden.Vi dricker i snitt runt två liter vatten om dagen, men när man räknar in det vatten som går åt till att odla vårt dagliga bröd räknar man med att varje person indirekt konsumerar 2 000 liter per person! Och med tanke på att en liter bensin förstör 300 000 liter dricksvatten förstår jag inte att staten tillåter 20 år gamla tvåtaktare att existera. Det finns dricksvattentäkter som bör skrotas så snart det går. Ge alla syndare en skrotpremie på 10 000 kronor och låt dem använda pengarna för att investera i en ny motor. Små snurror byts ut mot elmotorer och andra får skaffa fyrtaktare eller rena tvåtaktare. Det är en billig affär, för när världen skriker efter färskvatten kommer varje liter att bli guld värd. Och då ska staten inte kunna skylla på oss båtmänniskor, som bryr oss om miljön. PLUS = KYLAN OCH BÅTLIVETSkärgården börjar bli riktigt intressant när det vilda i naturen kommer fram och sjön går från sommarmysig till nyckfull.Vi sätts på svåra prov som skeppare när mörkret tränger på och man överlever max en kvart i vattnet. Själv har jag kört vattenskoter i tvåmetersvågor med torrdräkt och ylleunderställ. Bara adrenalinet höll mig varm.MINUS = SJÖMACKARNA FÖRSVINNERNär sjömackarna försvinner blir det farligare att vara både på sjön och i närheten av båtklubbar. För när det inte finns bränsle på sjön kommer folk att frakta bränsle i bilen och packa båten full med jeepdunkar.Tänk när två bilar fullastade med semestersoppa krockar på väg till klubben. Då vill jag vara långt borta.BÄST PÅ YOUTUBEHär rekommenderar jag båtfilmer från You Tube.Månadens flygtur bjuder en formelförare på. Han lyfter, snurrar ett varv och först på halva andra varvet dunkar aktern i vattnet. En hemgjord norsk krasch är nästan lika galen. Jag anade inte att aktersvall kunde bjuda på en sån flygresa.
Paul Bogatir
Kommentera ledaren och se filmer på www.maringuiden.se/ledare/vib
Ledare | Kommentarer (18) | Tipsa en vän
Ny kommentar:
Namn:
Kommentar:
18 kommentarer
Skrivet av Pär den 25 november 2008 kl. 13:21
Det finns faktiskt alkylatbensin och etanol, varför ska man kasta fullt fungerande saker? Det är inte speciellt mijövänligt att tillverka en ny motor, bil etc.
Anmäl inlägg
Skrivet av Sunrise den 30 november 2008 kl. 10:52
Om du vill vara miljövänlig så förbjud fritidsbåtar utan rigg. Det finns segel... Jag vet att många hellre åker motor. Men ALLA motorer skitar ned när dom körs på fosila bränslen....En segelbåt släpper inte ut nåt när du seglar...
Skrivet av Magistern den 3 december 2008 kl. 09:49
Inlägget innehåller ett generalfel: Det är inte fråga om 2- eller 4-taktare. Det handlar om motorer som är EPA-godkända eller inte. Det finns många 2-taktare som är EPA-godkända, alltså vad vi kallar rena.
Skrivet av Anders den 3 december 2008 kl. 10:46
Om du tittar under motorluckan i din torkställning så ser du att det sitter tex en liten yanmardiesel eller nåt liknande, så du har lika mycket motorbåt du oxå! Och som skitar ner precis lika mycket när du kör den
Skrivet av tomas den 5 december 2008 kl. 15:28
Jag tycker att alla som är ägare av en gammal tvåtaktare skall sluta att köpa båtnytt.
Skrivet av Arg läsare den 5 december 2008 kl. 17:04
Enligt dig finns det två sorter av båtmänniskor. Den ena är den miljömedvetna som kör för nöje och kallas motorbåtsmänniska. Den andra som använder båten som ett nyttofordon och är miljösvin. Jag vet inte riktigt vilken katigori jag passar in i. Jag har en sjumeters hyttbåt med en "miljövänlig" inombordare som jag kör ca 1000 distans per år med, den har en skitig tvåtaktsmotor som nödmotor på akterspegeln. Jag har fyra båtar till som används för husbehovsfiske, sportfiske och för transport ut till sommarstugan. Att byta ut samtliga 5 tvåtaktsmotorer skulle kosta en förmögenhet i inköp och försäkringspremier. Jag förbrukar ca 1100 liter bensin/år som nöjesåkande båtmänniska och ca 30 l med mina tvåtaktare som miljöbov. Du tycker att tvåtaktarna skall förbjudas. Jag undrar, är du riktigt klok? Är det något som bör bytas ut så är det redaktören på Vi Båtägare
Skrivet av Icke fundamentalist den 5 december 2008 kl. 20:28
Håller helt med signaturen arg läsare och tomas. Herr redaktören verkar helt förvirrad. Själv går jag efter många år över till Båtnytt.
Skrivet av Tomas Olofsson den 6 december 2008 kl. 19:28
Tidningen Vi Båtägare har tagit på sig en roll som överförmyndare och hetsar myndigheterna mot fler onödiga påbud för oss båtägare. Jag slutade köpa tidningen efter alla artiklar om ökad kontroll mot icke CE- märkta båtar, en totalt värdelös märkning som infördes av EU som handelshinder. Artiklarna om båtkörkortet har inte gjort mig gladare. Nu får jag läsa att redaktören vill totalförbjuda tvåtaktare. Jag får en känsla att journalisterna på ViBåtägare känner sig som någon typ av elit bland båtmänniskor och ser ned ner på oss andra med förakt. Jag uppmanar alla att omedelbart att sluta köpa denna dyngspridare till tidning
Skrivet av Helt vanlig båtåkare den 7 december 2008 kl. 22:01
År detta numera VIB;s linje så blir man rent bestört. Ledaren andas både dryghet och okunnighet. Hade redaktören bemödat sig om att läsa sin egen tidning hade han kanske undvikit dom värsta grodorna och felaktigheterna. Så sent som förra året utmämnde VIB själv den gamla tvåtaktaren till testvinnare över både fyrtakt och nya tvåtaktare. I testet framgår att den äldre motorn vinner stort, även ronden med bränsleförbrukning. Om det vore så illa som redaktören beskriver skulle ju inte detta vara möjligt. Uppgifterna om 30% bränsleutsläpp verkar tagna ur luften eller fabricerade genom drift under värsta tänkbara förhållanden. Det framgår också att även fyrtaktare släpper ut bränsle (dock utan olja) så om redaktören har rätt så skulle ju även de skrotas.Tydligen odlar VIB en unken människosyn där redaktören hör till "båtmänniskorna" och andra till "syndarna" som kör omkring i sina "skitmotorer". Att dom sen har den dåliga smaken att använda sina båtar till fiske och småturer är ju ytterligare ett bevis på underlägsenhet. Det blir nog inte så många läsare kvar om man tillämpar redaktörens människoindelning.Menar verkligen VIB att alla Sveriges äldre tvåtaktare ska tvångsskrotas ? Det blir i så fall den största kaplital och miljöförstörelse som genomdrivits i Sverige. Dessa motorer går i de flesta fall bara några timmar per år. Miljöpåverkan att tillverka och transportera alla nya motorer skulle med mångffalt överträffa nyttan.Att tvinga människor som fram till nu helt lagligt och i god tro köpt dessa motorer, kanke på grundval av VIB:s eget test skulle vara ett rättsövergrepp utan like i vårt land. Är redaktören enfaldig nog att tro att folk som betalat hundra tusen för en motor glatt skulle ta sin tio-tusing och glatt studsa iväg till banken och låna 150,000 till ?Jag har nyligen bytt båt till en med en godkänd tvåtaktare men jag tycker ändå att obalanserade utfall som i ledaren inte hör hemma i en seriös tidning. VIB bör omgående byta chefredaktör om man vill överleva som båttidning.
Skrivet av Vill ha rent vatten den 8 december 2008 kl. 19:45
Varför ska det inte finnas några miljöregler på sjön? Jag bor vid en liten norrländsk insjö, där alla, inklusive jag, kör gamla fyrtaktare på våra snurrebåtar. När grannen ska ut och fiska blir det alltid en pöl med oljespill runt bryggan. Mindre trevligt tycker jag, särskilt som det ockå är barnens badbrygga. Men vad fan ska man göra? Att köpa en ny motor kostar minst 10 000 kronor.Om staten erbjuder en skrotningspremie skulle jag inte bli ledsen. Bra, Vi båtägare!
Skrivet av båtägare den 9 december 2008 kl. 08:31
Jag har aldrig varit med om maken till hyckleri. Tror redaktören att att en fyrtaktsmotor är miljövänlig? Håller med Helt vanlig båtåkare att det totat set skulle bli en en miljöförlust om tvåtaktarna skrotas ut. Bensinen är dyr och fytaktarnas lägre förbrukning får folk som kör mycket att byta sina gamla motorer.
Skrivet av Anders Ljungberg den 12 december 2008 kl. 11:24
Hej alla patetiska hycklare. Det var den bästa ledaren på länge. alltid uppfriskande med lite sanning. Är du under 60 och räknar med normal livslängd? Då kommer du att få uppleva hur det går åt helvete. Tar du din del av skulden då?Ingen miljövän kör tvåtakt. Basta. Ingen miljövän kör bensinbil heller vad det beträffar.Kan vi anta att tvåtaktsförsvarararna också är de som tömmer toaletten i havet?Vakna! Sluta ljug för dig själv och andra.Anders Ljungberg
Skrivet av Olof Cerne, miljöchef Briggen Tre Kronor den 13 december 2008 kl. 19:01
Vi behöver fler som Paul i båttidningsvärlden. Paul är både påläst och har ett intresse för hela båtlivet vilket inkluderar vattnet bakom båten. Det saknas tyvärr i mycket som skrivs i t ex Båtnytt, vilket är märkligt med tanke på Svenska Båtunionens annars berömvärda miljöarbete.Jag tycker att det är i sin ordning att en del har en annan åsikt i frågan. Däremot är det tråkigt att en del inlägg här håller så låg nivå att de inte förtjänar att tas på allvar. Det är synd eftersom det stör en annars intressant debatt för oss som gillar båtlivet.Det är fakta att traditionella tvåtaktare (med förgasare) har stora spolförluster, 20-30 % av avgaserna går ut ofullstädigt förbrända. Vanlig bensin innehåller många giftiga och hälsovådliga ämnen, bl a cirka 40 % aromatiska kolväten och bensintillsatsen MTBE. Dessa och ytterligare giftiga ämnen som bildas följer med avgaserna och fördelas i vattnet och luften. I flera undersökningar bl a http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1770.pdf har visats att avgasblandat vatten från äldre utombordare och dieselmotorer är giftigt mot vattenlevande organismer. Alkylatbensin, etanol och syntetisk diesel ger betydligt renare avgaser. Jag förstår de som anser att det det är synd att skrota motorer när de blir mycket renare med alkylatbensin eller etanol. Åratal av kampanjer för alkylatbensin har gett dock fått dålig respons. Det är mycket angeläget att få bort kombinationen vanlig bensin och gamla tvåtaktare, framförallt i insjöar. Jag vet däremot inte om det sker bäst med skrotningspremier, förbud eller ökade satsningar på alkylatbensin. Jag kan inte juridiken, men redan idag finns ju begränsningar i användning av motorer och stora motorstyrkor i vissa sjöar. Kanske kan man börja med ett förbud för giftiga utsläpp i insjöar?
Skrivet av Sjöborre den 14 december 2008 kl. 16:42
Tyvärr tror jag för min del att vissa miljöaktivisters grötmyndiga attityd är ett hinder för en sansad debatt. Förmynderi och moralkakor har sällan en positiv inverkan utan låser oftast debatten istället för att driva den vidare. Kanske behövs det en viss enögdhet för att driva vissa frågor men frågan är om en bred båttidning som Vi Båtägare ska driva såna här kampanjer. Kanske passar PB bättre som fri debbatör ? Att helt förjuda de gamla tvåtaktarna är en väl extrem åtgärd tycker jag. Staten har sen länge talat om vad som gäller för dessa med försäljningsstopp från 2006 och det måste väl medborgarna kunna lita på ? Retrotaktiv lagstiftning unviker man i demokratier. Annars törs man ju inte köpa någon motor alls. Om ett par år igen kanske PB har funderat vidare i sin havskajak och kräver stopp för alla sorters utombordare över 30 hk eller något annat liknande ? De gamla tvåtaktarna släpper visserligen ut oförbränt bränsle men det gör även äldre fyrtaktare med förgasare. I sanningens namn släpper alla förbränningsmotorer ut oförbränt bränsle. Tvåtaktare är förståss betydligt värre, men det är inte så att 30% går ut hela tiden, det varierar mycket med varvtal, belastning och med hur sliten motorn är, på höga varv är effekten betydligt mindre. För att få tag i fakta om det här så kollade ett test i nummer 10 2006 där man testar Evinrude 90 hk med oika tekniker och jag såg till min förvåning att den gamla tvåtaktaren drar hela 2 dl mindre än motsvarande fyrtaktare vid toppfart. Om den samtidigt släpper ut 30% outnyttjat så måste ju fyrtaktaren rimligtvis släppa ut ännu mer på något sätt, annars skulle ju den dra 30% mindre ? Slutligen tror jag att vi båtägare ska sluta att slå varandra i skallen och hjälpas åt istället En sjöbjörn som åker omkring hela sommare med i en snipa med en gammal pentamotor kanske släpper ut mer än en somarstugeägare som kör sin 150 hk ett par helger på hela säsongen men alla måste få finnas tycker jag. Ett sätt vore kanske att kräva alkylatbensin för gamla motorer men då måste ju staten garantera tillgång på sådan. Som det nu ser ut så finns det ju knappt vanlig bensin att få. Skrotningspremie på 10,000 skulle dels bli orimligt dyrt för staten, dels slå orättvist, en del skulle ju kunna köpa en helt ny motor för pengarna, för andra är det en spott i havet. Lycklgtvis löser sig problemet självt på någon sikt, dom flesta byter sina gamla oeffektiva motorer självmant. I väntan på detta kanske karv på alkylatbensin för dessa kan vara rimligt.
Skrivet av Anders den 15 december 2008 kl. 11:14
Utmärkt Vi Båtägare! Självklart skall man förbjuda orena tvåtaktare - frågan är varför har det inte redan gjorts? Människors kortsiktiga ekonomiska intresse, eller nostalgi, kan inte avgöra så här viktiga frågor. Med en ordentlig ersättning blir omställning dessutom mindre kännbar.
Skrivet av Petter den 29 december 2008 kl. 22:42
Motorbåtsmänniskor - som bryr sig om miljön. Detta låter konstigt i mina öron Ungefär som att motorsport bryr sig om miljön. Alla bryr sig om miljön men inte till vilket pris som helst. Varför ska jag inte få köra några timmar per år med min tvåtaktare när vi båtägare i nummer efter nummer testar enorma motorbåtar och skriver om alla fantastiska pentryn och kojplatser som finns ombord. Kojplatserna kommer dessutom med enastående sjöegenskaper och kastar knappt i tvära girar då man dessutom har ett vasst "miljövänligt" luftsmort skrov under. För att driva hela ekipaget har man en dieselmaskin av senaste slag som bara drar dryga litern per sjömil. Om man bara bryr sig om miljön får man väl tälta och paddla eller segla. Ni är en motorbåtstidning, utge er inte för att vara guds gåva till miljön och på köpet får era egna läsare att känna sig som uslingar. Smart drag Vi Båtägare. Jag har då köpt mitt sista nummer.
Skrivet av ex-prenumerant den 3 januari 2009 kl. 20:36
Tycker som Petter. Det finns alltför gott om oseriösa miljö-talibaner utanför båtvärlden. Båttidningar ska inte framställa sig som några vita riddare som räddar världen i så fall får man gå över till att testa kajaker och segeljollar utan motor.Ser förresten att man i nya nummret t.o.m. blåkör vattenskotrar av värsta modell, hur miljövänligt är det ?
Skrivet av Stig den 8 januari 2009 kl. 17:11
Förbanne mig den bästa ledaren sen Sundsvall brann.
Nattvakten
Augusti 2010 (1)
Juli 2010 (1)
Juni 2010 (2)
April 2010 (1)
Mars 2010 (1)
Februari 2010 (1)
Januari 2010 (1)
December 2009 (1)
November 2009 (1)
Oktober 2009 (1)
September 2009 (1)
Augusti 2009 (1)
Juli 2009 (1)
Juni 2009 (1)
Maj 2009 (1)
April 2009 (2)
Mars 2009 (1)
Februari 2009 (1)
Januari 2009 (1)
December 2008 (1)
November 2008 (1)
Oktober 2008 (1)
September 2008 (1)
Augusti 2008 (1)
Juni 2008 (2)
Maj 2008 (1)
April 2008 (1)
Mars 2008 (1)
Februari 2008 (1)
Januari 2008 (1)
Ledare (33)
LRF Media AB | 113 92 Stockholm | Besök: Gävleg. 22 | Tel. 08-58836600 | Fax. 08-58836989 | lrfmedia@lrfmedia.lrf.se | Org: 556413-2883batnytt.se | cosmopolitan.se | lrfmedia.se | maringuiden.se | mediahyllan.se | mixr.se | residencemagazine.se | segling.biz | vibatagare.se
Om Cookies | Om upphovsrätt | Sitemap | Webbredaktör: Lena Jexby